بیمه رازی، به عنوان نخستین بیمه گر ایرانی مجوز صدور پوشش P&I برای شناورهای خارجی متردد در آبهای داخلی کشور جمهوری اسلامی ایران از سازمان بنادر و دریانوردی دریافت کرد.

مدیر بیمه های باربری، کشتی و هواپیمای شرکت بیمه رازی با اشاره به اینکه این شرکت بعنوان نخستین شرکت بیمه گر ایرانی اجازه صدور پوشش P&I برای شناورهای خارجی که در آب های داخلی کشور جمهوری اسلامی ایران تردد دارند را دریافت کرده است،‌ از شبکه فروش خواست حداکثر استفاده را از این ظرفیت داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بیمه رازی، سهیلا شرفی در چهاردهمین جلسه سه شنبه های پاسخگویی که به صورت زنده و با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از طریق صفحه اینستاگرام بیمه رازی پخش ‌شد با بیان این که رشته باربری بسیار فنی و پیچیده است، تاکید کرد که نمی توان در صدور بیمه نامه های باربری بر اساس شنیده ها عمل کرد، بلکه باید دستورالعمل های صادره و نرخ های فنی دراین بخش کاملا رعایت شود.
وی با اشاره به این که صدور بیمه نامه باربری بسیار پرزحمت است و نمایندگان به دلایل مختلف نسبت به کشف بازارهای جدید در این حوزه علاقه ای ندارند، اظهار کرد: بازارهای بکر در این رشته فراوان است که نمونه اخیر آن، امکان صدور پوشش P&I برای شناورهای خارجی است.

وی همچنین با استقبال از برگزاری جشنواره های موردی و مشترک برای تسهیل شرایط صدور و یا تشویق نمایندگان به فعالیت در این رشته،‌ خاطرنشان کرد: برخی محدودیت های ایجاد شده در صدور، بر اساس تجربه کسب شده از تسهیل بی اندازه در این حوزه طی سال های قبل است، به طوری که زیان های آن همچنان به شرکت تحمیل می شود.

شرفی در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر این که فرانشیزها و کلوزهای محدود کننده در بیمه های باربری و کشتی، موجب از دست رفتن پرتفو شده است، تاکید کرد: شرکت علاقه ای به از دست دادن پرتفو ندارد، اما بدون شک صدور بیمه نامه همراه با زیان نیز مطلوب هیچ بنگاه اقتصادی نیست،‌ بنابراین در چنین مواردی می توان مذاکره با مشتری را در دستور کار قرار داد.

مدیر بیمه های باربری، کشتی و هواپیمای شرکت بیمه رازی از تمرکز بیمه مرکزی بر بررسی بیمه نامه های باربری به ویژه در سرمایه های کلان نیز خبر داد و گفت: در چنین شرایطی، یک شرکت بیمه نمی تواند بیمه نامه را بدون توجه به همه جوانب آن صادر کرده و تنها به حق بیمه آن توجه کند.

شرفی به موضوع عدم سوددهی صدور بیمه نامه برای شناورهای کوچک غیر کنوانسیونی نیز اشاره کرد و با تاکید بر این که نمی توان در حوزه های دارای ریسک بالقوه بالا و زیان ده وارد شد، ادامه داد: بیمه های صادراتی نیز در کلوزهای خاص با شرایط ویژه صادر می شوند، اما صدور بیمه نامه باربری به مطالعه دقیق همه پارامترها نیاز دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تعیین نرخ حق بیمه باربری در این شرکت گفت: امسال 14 هزار نرخ در سیستم فروش نمایندگان تعریف شده و بر روی مبالغ پایه تا 20 درصد تخفیف اعمال شده است؛ ضمن اینکه کلیه تخفیفات دستورالعمل ها و سایر تخفیفات مقطعی ، متناسب با پرتفوی دریافتی نیز قابلیت مذاکره و اعمال دارد.
شرفی بیمه باربری را یکی از قدیمی ترین و در عین حال مستحکم ترین رشته های بیمه ای خواند و با بیان این که دستورالعمل های مرتبط با این رشته را نمی توان پیوسته به روز رسانی کرد، ادامه داد: صدور برخی بیمه نامه ها به دریافت مجوزهای خاص از نهاد ناظر نیاز دارد، در حالی که شاید آورده چندانی هم برای شرکت نداشته باشد.
مدیر بیمه های باربری، کشتی و هواپیمای شرکت بیمه رازی همچنین از تفویض بیش از 80 درصد حدود اختیارات این مدیریت به شعب به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای توسعه فروش بیمه های باربری یاد کرد و گفت: از 14 هزار قلم کالایی که امکان صدور بیمه نامه برای آنها وجود دارد، برای کمتر از 20 قلم کالا محدودیت اعمال شده است که این اقدام هم در راستای کنترل ریسک شرکت است،‌ بنابراین فضای کافی برای فعالیت نمایندگان در این رشته وجود دارد.
در پایان این نشست، تندیس پاسخگویی بیمه رازی توسط دکتر ناصرالدین اسلامی فرد مدیر روابط عمومی و بین الملل بیمه رازی به وی اهدا شد.
گفتنی است «سه شنبه های پاسخگویی» از ابتدای سال ۱۴۰۰ توسط روابط عمومی بیمه رازی برگزار شده و در این مدت مدیر عامل ، معاونین و مدیران ارشد این شرکت در برنامه زنده به سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان و شبکه فروش پاسخ داده اند.