وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های جدید در بحث تسهیل امور در گمرکات باعث بهبود رتبه تجارت فرامرزی ایران خواهد شد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران(شادا)، سید احسان خاندوزی در حاشیه مراسم افتتاحیه همزمان سایت‌های ایکس-ری در ۴ گمرک کشور اظهار داشت: قاعده‌ای در جهت تسهیل تجارت به مدیران گمرکات کشور ابلاغ شده مبنی بر اینکه مادامی که ترافیک پشت گمرکات وجود دارد و موجب طولانی شدن مسیر و خواب طولانی مدت کالاها و کامیون داران در پشت مرزهای گمرکی شود؛ باید تا هر ساعتی که امکان دارد، فرآیند ها و تشریفات گمرکی با سرعت انجام شود.
وی در ادامه افزود: از رئیس کل گمرک کشور درخواست می‌کنم تا اگر چنین مشکلی در گمرک دغارون هم وجود دارد، با تسریع فرآیندها موجب کوتاه شدن زمان خواب کالا و کامیون داران شود.
وزیر اقتصاد بیان کرد: نکته مهم در افتتاح سایت‌های ایکس-ری که امروز با حضور استاندار خراسان رضوی هم در مرز دغارون و هم در سه گمرک غرب و شمال غرب اتفاق افتاد، این بود که نهایتا فرآیندها به سمت سهولت و کاهش هزینه و زمان در تجارت کشور حرکت خواهد کرد.
خاندوزی افزود: درنهایت تمام این فعالیت‌ها باعث ارتقای رتبه تجارت فرا مرزی ایران خواهد شد که نمونه این فعالیت‌ها، استفاده از ایکس-ری در گمرکات کشور بوده است.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد ترانزیت کالا بین ایران و افغانستان از گمرک دوغارون صورت می‌گیرد، تصریح کرد: وجود تکنولوژی‌های جدید و ایکس-ری در این گمرک حایز اهمیت است و شاید پیش از این باید از امکانات و تکنولوژی های نوین مانند ایکس استفاده می‌کردیم.

خاندوزی ادامه داد: امیدوارم در گمرک دوغارون چشم انداز ماه‌ها و سال‌های آینده این مرز، بسیار فعال تر و پر تحرک‌تر و با رونق اقتصادی بیشتر نسبت به گذشته باشد؛ همچنین با توسعه یافتگی بیشتر در این منطقه، رونق اقتصادی را برای مردم خوب منطقه متصل به دغارون و تایباد داشته باشیم.

http://لزوم استفاده از تکنولوژی درجهت بهبود رتبه تجارت فرامرزی ایران